maanantai 10. elokuuta 2015

Riika, Pohjolan Pariisi vai Baltian Praha?

Riika on Latvian pääkaupunki, jota kutsutaan Pohjolan Pariisiksi, Baltian Prahaksi sekä Baltian helmeksi. Itse en osaa luokitella onko Riika mikään edellä mainituista, mutta pidän tästä kaupungista.

Äiti on ollut Riiassa ensimmäistä kertaa noin viisi vuotta sitten, mutta minulle ja Reissulasselle visiitti oli ensimmäinen. Ai niin, minunhan piti kertoa, että emme ole tällä matkalla äidin kanssa kahdestaan, vaan Reissulasse liittyi meidän poppooseen.

Matkamme alkaa Riiasta, jonka jälkeen suuntaamme Moldovan pääkaupunkiin Chișinăuhin, josta matka jatkuu Istanbuliin.

Mutta nyt takaisin Riikaan. Saavuimme Riikaan AirBalticin koneella iltapäivällä ja seuraavana aamuna matka jatkui kohti Moldovaa. Meillä oli vain yksi ilta aikaa kaupungissa, mutta Riian vanhakaupunki on sen verran pieni ja kompakti, joten yhdessä illassa ehtii nähdä paljon.

Suuntasimme ensin vanhankaupungin paraatipaikalle (yllä oleva kuva), jossa ihastelimme Mustapäiden taloa ja Pietarinkirkkoa.

Mustapäiden talo on näyttävän näköinen rakennus. Talo on rakennettu 1300-luvulla ja aikanaan talossa toimi naimattomien kauppiaiden kilta. Kauppiaiden juhlista on huisin monta juttua ja legendaa. Se mistä talo on saanut nimensä on hieman epäselvää. Yksi teoria on, että Mustapäiden talo on saanut nimensä killan jäsenten mustista hatuista kun taas toisen teorian mukaan talon nimi juontaa killan jäsenten suojeluspyhimyksestä maurilaisesta Mauritiuksesta.

Matka jatkui tutustuen paikallisiin eläimiin ja välillä piti pysähtyä juomaan virvokkeita.

Erään matkamuistomyymälän edustalta löysimme Riian kissan. Äidin mielestä kissa näytti tutulta, mutta jokin ei kuitenkaan tuntunut täsmäävän.

Illalla äiti etsi Facebookista viiden vuoden takaisen kuva samasta kissasta (alla oleva kuva) ja Riian kissa oli tosiaan muuttunut viiden vuoden aikana. Olisiko kissa kenties hieman nuorentunut? Kummallista.

Jatkoimme matkaa puistoon.

Puiston silloissa oli huisi määrä rakkauden lukkoja.

Aurinko alkoi jo laskemaan, mutta vielä oli hetki aikaa katsella kaupunkia ja sen kaunista arkkitehtuuria.

Kun illan tullen havahduimme, että meidänhän oli syötävä jotain, oli suurin osa ravintoloista mennyt jo kiinni. Olosuhteiden pakosta istuimme vanhankaupungin ravintolan terassille.

Nautimme illallisen ravintolassa Steikuhaos, jossa on hyvää ruokaa ja ystävällistä palvelua, mutta ravintolan hinnat hipoivat jo Suomen hintoja.

Minun piti jo vähän lepäillä terassilla, sillä kello oli jo aika paljon, että minua alkoi hieman väsyttämään.

Illallisen jälkeen teimme vielä pienen kävelylenkin vanhassa kaupungissa.

Aamulla meillä oli vielä hetki aikaa tutustua kaupunkiin. Aurinko paistoi mukavasti, joten suuntasimme katsomaan keskustorille Zeppelin-halleja, joita käytettiin ensimmäisen maailmansodan aikana ilmalaivahalleina.

Nykyisin hallit toimivat ostospaikkana, jossa myydään kalaa, lihaa, maitotuotteita ja vaikka mitä. Hallien vierestä löytyy tori, jonka kojuissa myydään niin vihanneksia, kukkia kuin piraattituotteita. Aamukävelyn jälkeen oli aika palata hotellille, pakata laukut ja suunnata kohti lentokenttää.

Seuraavassa postauksessa hotelliarvostelu Riiasta, jonka jälkeen jatkamme matkaa kohti Moldovaa

T. Ape The Bloggaaja

P.S. Muita matkakertomuksia voit lukea klikkaamalla tästä.