lauantai 4. heinäkuuta 2015

Bratislava osa 5, sinistä kirkkoa etsimässä, matkalla piirtelyä auton kylkeen

Aamulla olimme käyneet Bratislavan linnalla ja kaupassa. Nyt oli aika lähteä etsimään sinistä kirkkoa, josta olimme nähneet kuvia. Minusta kirkko näytti huisin kauniilta. Äiti vilkaisi aamusta karttaa, sanoi: "Ensin tuonne ja tuosta suoraan", jonka jälkeen hän tunki kartan käsilaukkuun. Jaa-a, mietin minä, saas nähdä kuinka kartalla äiti oli.

Olimme ennen kello kymmentä vanhassa kaupungissa. Kadut näyttivät hiljaisilta ja ravintolat avasivat oviaan.

Siis kadut olivat hetken hiljaisia, seuraavalla kadulla meitä vastaan tuli jo monta turistiryhmää. Turistijoukko tuijotti talon seinää. Nyt täytyi olla jotain hienoa kyseessä, kun näin monta ihmistä oli pysähtynyt katsomaan nähtävyyttä.

Tassuttelin turistijoukon ohi kadun päähän. Kadun päässä oli auto, johon oli piirretty kuvia ja kirjoiteltu tekstejä. Aika huisia!

Löysin oikean takarenkaan kohdalta tyhjän ympyrän. Harmi ettei minulla ollut tusseja mukana. Äiti kaivoin laukustaan mustekynän, jotta minä sain piirtää kuvani autoon.

En nyt ole varma saiko autoon piirrellä omin lupineen, mutta myöhäistä katua, kuva oli jo piirretty.

Jatkoimme matkaa Panská Ulicalta kadulle Rybné Námestie.

Matkalla kohti Tonavan rantaa näimme jonkinlaisen monumentin.

Ja Tonavan rantaan päästyämme katselin hieman maisemia.

Jonka jälkeen lähdimme kulkemaan Tonavan rantaa pitkin vasemmalle.

Matkalla näin huisin hienoja jokilaivoja. Mietin, että tuollaisella olisi kiva matkustaa näin aurinkoisena päivänä.

Mutta kun menin tarkemmin katsomaan jokilaivoja, huomasin, että laivat olivatkin hotelleja. Aika hauska idea.

Matkamme jatkui rannasta katua Vajanského nábrežie pitkin.

Kadun päässä ennen kuin jatkoimme matkaa kadulle Dostojevského rad, pysähdyimme ottamaan pari kuvaa. Tien toisella puolella on hieno vihreä rakennus.

Ja toisella puolella The J.A. Comenius University eli jonkinlainen yliopisto.

Kun kuvat oli otettu piti meidän vilkaista hieman karttaa. Kartan mukaan olimme jo lähellä sinistä kirkkoa.

Kadulta Dostojevského rad käännyimme kadulle Klemensova.

Jonka jälkeen käännyimme kadulle Gajova. Tällä kadulla oli mukavan hiljaista ja puut varjostivat mukavasti auringon paahteelta. Kello oli vasta kymmenen, mutta lämpötila oli noussut jo 27 asteeseen.

Kadulla ei näkynyt juurikaan turisteja vielä tähän aikaan. Paikalliset toivottivat meille ystävällisesti huomenta tullessaan vastaan. Kun ensimmäinen vastaantuleva mies sanoi äidille "dobré ráno", yritti äiti sanoa samoin. No hyvät huomenet eivät heti ensimmäisellä kerralla luonnistunut, mutta kolmannen vastaantulijan kohdalta äidin "dobré ráno" alkoi kuulostamaan jo paremmalta.

Minä katselin matkalla rakennuksia. Osa rakennuksista oli päässyt pahasti rapistumaan, eikä talossa näyttänyt asuvan ketään.

Pian puiden katveessa näkyi jotain huisin kaunista. Sehän oli etsimämme sininen kirkko.

Kun pääsimme lähemmäksi kirkkoa, näytti se auringonpaisteessa vieläkin kauniimmalta. Kyseinen kirkko on Pyhän Elisabetin kirkko, mutta sitä kutsutaan värinsä vuoksi siniseksi kirkoksi.

Tämä taitaakin olla ensimmäinen sininen kirkko, jonka minä olen nähnyt.

Kirkon pihalla oli myös kaksi käärmettä, joihin kävin tutustumassa tarkemmin. Ei, ei minua jännittänyt yhtään, vaikka olen hieman jännittyneet näköinen kuvassa.

Mutta nyt takaisin päänähtävyyteen eli Pyhän Elisabetin kirkkoon (The Church of St. Elizabeth), joka tunnetaan yleisesti nimellä Sininen kirkko (Blue Church).

Kirkon ulkoseinät ja kattotiilet olivat kauniin sinisen värisiä.

Kirkon ovet eivät olleet avoinna kun kävimme kirkolla, mutta saimme otettua valokuvan kalteriovien lomasta. Alttaritaulussa on kuvattu Pyhä Elisabet, joka antaa almuja köyhille.

Kirkon pihalla katselin ympäristöä. Tien toisella puolella näytti aivan erilaiselta. Äiti sanoi minulle, että talo taitaa olla jäänne kommunismin ajoilta.

Suuntasin katseeni takaisin kirkkoon. Katselin kirkkoa vielä hetken, mutta sitten oli taas aika jatkaa matkaa.

Jatkoimme matkaa kello puoli yhdentoista aikaan. Matka jatkuu seuraavassa osassa.

T. Ape The Bloggaaja

P.S. Muita matkakertomuksia voit lukea klikkaamalla tästä.