tiistai 7. heinäkuuta 2015

Bratislava osa 10, arkkitehtuuria aamukävelyllä


Kun saavuimme seuraavan "puiston" luokse, huomasin, että minähän olen nähnyt jo tämän suihkulähteen, kun olin ajelemassa turisteille tarkoitetulla kaupunkijunalla. Suihkulähde oli Slovakian suurin, mutta ei se ainakaan aamutuimaan mitään suihkuttanut. 

Suihkulähde oli näyttänyt hienolta kauempaa, no näyttihän se läheltäkin ihan hienolta, mutta ympäristö huokui Neuvostoliittoa. 


Suihkulähteen ympärillä olevat rakennukset näyttivät olevan jäänteitä kommunismin ajoilta ja suihkulähteen reunat sekä penkit suihkulähteen ympärillä oli tuhrittu. 



Tämä nähtävyys oli nähty. 

Tien toisella puolella sen sijaan näytti ihan erilaiselta. Poika seisoi ylvään näköisenä muurin päällä. 


Ja miksipä hän ei olisi ylvään näköisenä seisonut, sillä hänen takanaan oli palatsi. Minulle jäi hieman epäselväksi mikä palatsi oli kyseessä. 


Aamukävelymme jatkui kadulle Námestie Slobody, jolta löysin ihmeellisen näköisen rakennuksen. 


En tiedä oliko rakennus ruma vai kaunis. Sen muoto kyllä miellytti minua, mutta ruosteen väriset rakennukset eivät kuulu minun suosikkeihin. 


Rakennus on Slovakian yleisradion pääkonttori. 

Pienen kävelymatkan jälkeen löysimme kirkon, jonka arkkitehtuuri miellytti niin minua kuin äitiäkin. 



Kävimme katsomassa kirkkoa lähempää. Kuvassa oleva kirkko on Neitsyt Marian kirkko, joka tunnetaan nimellä Blumenthal Church. Kirkko rakennettiin vuosia 1885 - 1889. 


Olisimme kurkanneet kirkkoon sisäänkin, mutta kirkko ei ollut auki. 

Jatkoimme matkaa eteenpäin, saa nähdä mitä seuraavaksi löydämme, sillä aloimme olla turistikartan laitamilla. 


No mutta, eihän aina tarvitse olla kartalla, välillä voi löytää kaikkea jännittävää, kun kulkee kaupungilla ilman määränpäätä. Matka jatkuu seuraavassa osassa.

T. Ape The Bloggaaja

P.S. Muita matkakertomuksia voit lukea klikkaamalla tästä.



2 kommenttia:

  1. Sata juttuako tulossa? Sivun vasemmassa laidassa "viimisimmät jutut" lukee Bratislava osa 001, 002, 003....

    VastaaPoista
  2. Hih, saattaapa olla, että kirjoitan sata juttua. No ei vaan, minun piti laittaa nollia eteen, kun numerojärjestys ei enää pysynyt oikeana, kun julkaisin osan 10. Mutta seitsemän osaa on kyllä vielä tulossa. -Ape :)

    VastaaPoista