keskiviikko 1. heinäkuuta 2015

Bratislava osa 1, taistelua taksin hinnasta

Äiti herätti minut aikaisin aamulla, sillä meidän oli lähdettävä kohti bussipysäkkiä. Olin kyllä innoissani matkalle lähdöstä, mutta aikainen herätys ei ole oikein minun juttuni.

Minun mielestäni olisimme voineet mennä taksilla lentokentälle, mutta äiti halusi säästää rahaa ja mennä bussilla, sillä lähdemme tänä kesänä vielä toisellekin matkalle.

Kun pääsimme lentokentälle, halusin käydä tutustumassa Arctic Baariin. Se näytti huisin hienolta.

Mutta kun pääsin Arctic Baarin terassille, ei se ollutkaan niin ihmeellinen kuin minä olin luullut.

Kulutimme aikaa lentokentällä katsellen kauppoja. No minusta piti ottaa tietysti yksi kuva Instagrammin puolelle.

Matkamme alkoi lentokentältä Finnairin koneella kohti Wieniä. Lento lähti muutaman minuutin etuajassa ja kapteeni lupaili, että lento ei kestäisi tänään kuin kaksi tuntia. Huisia! Tämä reissu alkoi mukavasti.

Finnair ei tarjoa nykyisin lyhyillä lennoilla mitään syötävää, mutta kahvia, vettä ja mustikkamehua saa ilmaiseksi. Äiti otti kahvia ja minä puolestani mustikkamehua.

Lento sujui mukavasti ja kapteenin lupaamassa kahdessa tunnissa oltiin perillä.

Meillä ei ollut muuta laukkua mukana kuin käsimatkatavara, joten kävelimme lentokentältä suoraan ulos. Kun pääsimme pihalle kello 9:40 paikallista aikaa, näytti edessä oleva bussiaikataulu meille, että seuraava bussi lähtisi Bratislavaan kymmeneltä. No sepäs sattui mukavasti.

Pysäkit oli merkitty selkeästi, eikä meillä ollut ongelmaa löytää paikkaa, josta bussi lähtisi kohti Bratislavaa.

Kun seisoimme pysäkillä, tuli nuori mies kysymään äidiltä jotain saksaksi. Äidin piti tunnustaa, että hän ei osaa saksaa kuin pari lausetta, johon nuori mies tuumasi iloisena: "No eipä siinä mitään, sillä minähän puhun englantia."

Tuo kyselemään tullut mies tiedusteli äidiltä, että meneekö kyseinen bussi Bratislavan bussiasemalle vai pelkästään lentokentälle. Äiti oli melkein varma, että bussi ajaa Bratislavan bussiaseman kautta, mutta ei uskaltanut sanoa mitään varmuudella.

Nyt sitten iski epävarmuus äitiinkin. Hän sanoi miehelle, että kysytään bussiin mennessä. Asia varmistettiin kuskilta ja kyllä, tällä bussilla pääsisimme oikeaan paikkaan eli Bratislavan bussiasemalle.

Lipun hinta oli 7,70 € ja lipun pystyi ostamaan suoraan kuskilta.

Matkalla kohti Bratislavaa tuli lisää ihmisiä bussiin ja kaikki eivät mahtuneet istumaan. Matka sujui kuitenkin mukavasti ja olimme tunnin ajomatkan jälkeen perillä. Kun saavuimme Bratislavan bussiasemalle, yritimme etsiä infopistettä, josta saisi kaupungin kartan, mutta sellaista ei näkynyt. Menimme pihalle miettimään, lähtisimmekö vaan kävelemään johonkin suuntaan kaupunkia.

Aurinko paahtoi taivaalta ja äidillä oli farkut jalassa, joten päätimme jättää tällä kertaa kävelyn väliin. Äiti katseli pihalla olevia takseja hieman epäillen. Kukaan ei tullut kuitenkaan tyrkyttämään takseja ja katolla oli keltaiset taksikyltit.

Nyt kyllä tarvitaan taksia, että päästään hotellille, sillä matkaa oli noin neljä kilometriä. Äiti lähestyi yhtä taksikuskia, kertoi mihin hotelliin olimme menossa ja kysyi kuskilta hintaa. Kuski ei sanonut hintaa vaan sanoi, että hänellä on mittari taksissa.

Kuski otti äidin laukun ja me istuimme äidin kanssa takapenkille. Kuski istui kuljettajan paikalle, ei laittanut mittaria päälle ja sanoi: "Hinta hotellille on noin 18 euroa."

Äidillä nousi hieman verenpaineet, hän korotti ääntään ja sanoi: "No ei kyllä todellakaan maksa 18 euroa!" Kuski ei hämmentynyt tästä vaan kysyi äidiltä: "Paljonko sinun mielestä taksi maksaa hotellille?" Äiti mietti hetken ja sanoi viisi euroa.

No nyt taisi nousta kuskilla puolestaan verenpaineet, sillä hän nousi pois autosta, no me seurasimme esimerkkiä. Kuski antoi äidille laukun takaisin ja paikalle pyyhälsi toinen taksikuski kyselemään tilannetta.

Ärsyyntynyt taksikuski selitti toiselle, että neidin mielestä hotellille pitää päästä viidellä eurolla. Äiti puolestaan selosti paikalle tulleelle taksikuskille, että häneltä yritettiin pyytää 18 euroa ja matkaa oli hotellille vain neljä kilometriä.

Paikalle tullut taksikuski hymyili ja sanoi äidille, että taksi maksaa noin 7 - 8 euroa hotellille. Niin me lähdimme tämän uuden kuskin mukaan.

Istuimme taksiin ja kuski laittoi heti mittarin päälle. Kuski vei meidät suoraan hotellille ja matkan hinnaksi tuli 9 euroa. No nyt oli taas kaikki hyvin. Äiti pyysi kuskilta vielä käyntikortin, että voi soittaa virallisen taksin tarvittaessa.

Olimme hotellilla jo puoli kahdentoista aikaan. Huone ei ollut vielä valmiina, sillä sisäänkirjautuminen oli kello 12. Vastaanottovirkailija pyyteli kovasti anteeksi, mutta äiti sanoi, että ei se haittaa, voimme istua aulassa odottelemassa.

Otimme aulasta kaupungin kartan, jota minä aloin heti tutkimaan.

Lisäksi otimme muutaman esitteen, joita tutkimme ajankuluksi.

Aika kului nopeasti ja saimme huoneen kello kahdeltatoista. Hotellihuoneen olimme maksaneet jo etukäteen, mutta sisäänkirjautumisen yhteydessä piti maksaa vielä kaupunkivero.

Olimme vihdoin huoneessa ja minä päätin relailla hieman ennen blogin kirjoittamista.

Nyt on tämän päivän juttu valmis ja minä lähden kaupungille etsimään ruokaa, sillä minulta jäi aamupala kokonaan väliin. Matka jatkuu seuraavassa osassa

T. Ape The Bloggaaja

P.S. Muita matkakertomuksia voit lukea klikkaamalla tästä.

1. Huh, heti aloitte tapella uudessa kaupungissa!
    Meillä ihantappeluksi asti taksin kanssa on äitynyt keskustelu muistaakseni vaan Sofiassa, mutta eipähän se ole kovin kaukana tuolta!
    Muuten käytämme usein Uber-takseja: vaikka niistä ollaankin montaa mieltä, niin hinnoista ei ole koskaan tullut riitaa, niisäs tuo kuvio on sen verran selkeä. Jos äitisi lataisi Uber-sovelluksen puhelimeensa, niin ehkä sinäkin sitten vaan tassun hipaisulla saisit taksin tilattua!

1. Periaate on periaate! ;) No ei tämä pahimmasta päästä ollut, alkoi jo hieman huvittaa vedätys. Äitillä meni kerran oikeasti hermo Kiinassa, kun istui tovin taksissa ennen kuin sai vaihtorahat. Kiitos Pirkko vinkistä, pitää tutustua Uber-takseihin. Sofian juttu tsekattu. :) -Ape

2. Olisit matkustanut kehäradalla lentokentälle!

3. Kävi kyllä mielessä, mutta päästiin suoralla bussilla lentokentälle. No katsotaan, jos kokeilisimme takaisin tullessa kehärataa. -Ape :)