perjantai 8. toukokuuta 2015

Malta, osa 2, matka alkaa San Antonin puutarhasta

Matkamme Maltalle alkoi aikaisin aamulla, sillä Finnairin lento lähti kello 5:55. Haimme R-kioskilta kahvia ja menimme istumaan lähtöportille.

Vieressäni terminaalissa istui päihtyneitä ihmisiä. Toivoin kovasti, että yksikään heistä ei istuisi minun vieressäni koneessa. Tällä kertaa kävi tuuri ja sain viereeni mukavan nuoren parin, mutta päihtynyt matkaseurue istui lähelläni ja piti aikamoista elämöintiä.

Sain suljettua mielestäni päihtyneen väkijoukon ja nukahtelin välillä lennon aikana. Heräsin onneksi Alppien kohdalla, sillä vuoristo näytti huisin kauniilta.

Maltan lentokentällä meitä oli vastassa suomalainen sekä paikallinen opas, jotka johdattivat meidät ensimmäisen nähtävyyden luokse. Nähtävyys oli San Antonin palatsi ja puutarha.

Puutarhan sisäänkäynnin luona karjahteli kivinen leijona.

Puutarhan sisäänkäynnin kaariporttiin oli kaiverrettu vuosiluku jolloin puisto avattiin yleisölle. Vuosi oli 1882.

Puutarhasta löytyy palatsi (San Anton Palace), joka rakennettiin vuosien 1623 - 1636 välillä. Ranskan miehityksen aikana palatsi toimi kapinallisten kohtauspaikkana. Nykyisin palatsi toimii presidentin virka-asuntona. Palatsi ei ole avoinna yleisölle.

Minä katselin ihmeissäni mitä kaikkea puistossa oikein oli. Hieno suihkulähde.

Puita ja kasveja ympäri maailmaa. Osa kasveista on istutettu vierailevien valtioiden päämiesten toimesta.

Paikallisopas esitteli meille silkkipuuta, joka oli kotoisin Etelä-Afrikasta. Tällaista puuta en ollut aiemmin nähnytkään.

Seuraavassa kuvassa näet millaista "silkkiä" puu tuotti.

No eihän se oikeaa silkkiä ollut, mutta hurjan pehmoista se oli. Seuraavaksi kävin katselemassa altaassa olevia kilpikonnia, jotka olivat nauttimassa porekylvystä.

Matka jatkui lammikolle, jossa oli kaksi valkoista joutsenta. Lammikon ympärillä oli paljon ala-asteikäisiä lapsia oppitunnilla.

Eräästä suihkulähteestä löysin kaksi mustaa joutsenta, ne olivat kyllä kauniita.

Kiertelin ja katselin vielä hetken puistoa ihmettelin kuinka paljon puistoon oli istutettu kukkia.

Puistoon ei ole sisäänpääsymaksua. Jos käyt ajelulla Hop on Hop off bussilla ajelemassa, puisto löytyy pohjoiselta linjalta (T1) nimellä San Anton Gardens.

Puutarhasta jatkoimme matkaa kohti Rabatin kaupunkia, jossa kävimme katakombeissa.

T. Ape The Bloggaaja

P.S. Muita matkakertomuksia pääset lukemaan klikkaamalla tästä.

1. Täytyykin ryhtyä seuraamaan (myös) näitä seikkailujasi Maltalla.
    Meidän Maltan reissustamme on jo yli 10 vuotta, eikä siitä ole edes kunnon blogijuttua - muutama valokuva kyllä (https://picasaweb.google.com/pirkko.schildt/Malta).
    Parhaiten jäi ehkä mieleen retki paikallisbussilla Marsaxlokkin pieneen kalastajakylään, etenkin se, miten bussi tuntui välillä juuttuvan kadunkulmiin, sillä niin ahdasta reittiä se paikoitellen ajoi!

1. Kävin katsomassa kuvasi, maisemat eivät ole juuri muuttuneet. Ainut mikä pisti silmään oli Blue Lagoonilla olevat aurinkotuolit, niitä ei enää näkynyt, mutta turisteja sitäkin enemmän. Marsaxlokkiim päästiin kyllä helposti bussilla, mutta niin oli päässyt monta muutakin bussia. Markkinat olivat tupaten täynnä ihmisiä, pienen kalastajakylän tunnelmasta en päässyt nauttimaan. Mutta kokonaisuudessaan olin tyytyväinen Maltan matkaan. -Ape

2. Oi joi joi kuinka upeet Alpit näit koneesta! Ja upea on toi musta joutsenkin , huh huh! Mukavaa reissua Ape sinne :)

3. Hei! Veloittaako ne Maltalla jotain kaupunkiveroa tullessa? Kuinka paljon? :)

1. Itse olin valmismatkalla eli kaikki maksut kuuluivat varaukseen. Eli täyttä varmuutta minulla ei ole, mutta uskon ettei mitään maahantulo tai kaupunkiveroa peritä. Kaupunkiveron perii yleensä hotelli, niin kuin esim. Roomassa, jos hotelli perii erikseen vielä kaupunkiveron, se kerrotaan yleensä hotellivarauksessa. Kun katsoin ennen valmismatkan varaamista hotelleja, niin niissä ei mainittu kaupunkiveroa.

4. Lähdemme 3.6.2017 Maltalle ja tämän sekä katakombit tahtoisin nähdä. Kivoja kohteita, kiitos apinalle :)