keskiviikko 8. huhtikuuta 2015

Tallinna osa 4, aamukävely vanhassa kaupungissa

Olimme viettäneet edellisen päivän hotellilla, sillä sää oli ollut sateinen ja tuulinen. Sade oli vihdoin lakannut, joten meidän oli aika lähteä kaupungille.

Ensin piti pestä hampaat ja käydä aamupalalla.

Oli aikainen aamu, kun olimme vanhan kaupungin kulmilla.

Muut taisivat olla vielä nukkumassa.

Kadut näyttivät aavemaisen hiljaisilta. Tämä sopi meille. Oli mukava käydä kävelyllä aamutuimaan, kun muut turistit eivät olleet lähteneet vielä liikenteeseen.

Yksi väsyneen näköinen mies tuli äidiltä kysymään missä on vanha kaupunki.

Katselin kaupungilla myymälöiden ikkunoita, joissa oli jos jonkinlaista tavaraa.

Sitten oli aika suunnata mäkeä ylös kohti yläkaupunkia.

Yläkaupunki eli Toompea oli aikanaan aateliston ja piispan asuinsija.

Matkalla näimme kyltin, jossa mitä ilmeisemmin varoitettiin laukkuvarkaasta. Tämä oli ainut tällainen kyltti jonka näimme kaupungissa, ilmeisesti varkaat tulevat juuri tältä kujalta.

Kun pääsimme mäen huipulle, saavuimme ensin Aleksanteri Nevskin ortodoksiselle katedraalille.

Jatkoimme matkaa eteenpäin. Seuraava nähtävyys oli tuomiokirkko.

Kun olimme viettäneet hetken aikaa yläkaupungissa oli aika palata takaisin alakaupunkiin.

Aamu oli hiljainen, eikä ihmisiä juuri näkynyt kaduilla. Yhteen paikalliseen rouvaan törmäsin. Yritin jututtaa häntä, mutta luulen, että hän ei ymmärtänyt suomea.

Kävelykierros vanhassa kaupungissa päättyi Raatihuoneen torille.

Aamulla meillä oli vielä suunnitelmissa mennä kahden tunnin ilmaiselle kävelykierrokselle, mutta olimme ehtineet kävellä vanhaa kaupunkia ristiin ja rastiin, joten opastettu kävelykierros jäi pois päiväohjelmasta.

Aamu oli viileä ja meillä alkoi olla hieman kylmä. Nyt piti mennä lämmittelemään johonkin. Matka Tallinnassa jatkuu seuraavassa osassa Viru keskukseen.

T. Ape The Bloggaaja

P.S. Muita matkakertomuksia voit lukea klikkaamalla tästä.

1. Tallinnan vanhakaupunki jaksaa ilahduttaa! Mulla meni lähemmän 15 vuotta tässä jossain välissä, ettei minua saanut millään Tallinnaan, koin muka jotenkin nähneeni sen aikanaan niin moneen kertaan ja kertakaikkisesti. Pari vuotta sitten tuli eteen työpaikan "pakkoreissu", jonka yhteydessä tuli talsittua vanhaa kaupunkia ristiin rastiin ja tajuttua, miten ihana paikka se oikeasti on.