maanantai 19. tammikuuta 2015

Matka muinaisten mayakansojen maille, Meksiko, Belize ja Guatemala

Seuraavalla matkalla pääsen tutustumaan mayakansojen muinaiseen sivilisaatioon. Äiti matkusti viisi vuotta sitten Meksikoon Jukatanin niemimaalle ja kävi matkallaan vanhassa Maya-intiaanien kaupungissa nimeltään Chichén Itzá. 

Vuonna 2009 äiti ei ottanut yhtään valokuvaa matkoiltaan, hän osti vain yhden postikortin kustakin maasta, jossa kävi. Älypuhelimien tulon myötä äiti alkoi taas ottamaan matkakuvia. Siitä tulikin mieleen, tiedäthän, että voit lukea blogiani myös älypuhelimella.

Minulla on tarjota sinulle tällä kertaa vain kaksi kuvaa, minä ja postikortit Meksikosta. 



Postikortin kuvassa on El Castillo eli Kukulcánin pyramidi, joka on mayojen tunnetuimpia rakennuksia.

Äiti kertoi, että Mayat oli sivistynyt kansa, tiede ja taide kukoistivat kansan parissa. Toisaalta kansalla oli myös hyvin alkukantaisia tapoja, he mm. uhrasivat ihmisiä jumalille. Aika julmaa minun mielestäni. 

Äiti tapasi myös matkallaan Mayojen jälkeläisen. Äiti oli menossa paikalliseen ravintolaan syömään, mutta kaikki pöydät olivat täynnä. Ystävällinen mies sanoi äidille: "Voit tulla istumaan minun pöytääni, en yritä iskeä sinua". 

No niin tietysti. Minä olen viisi vuotta, mutta kyllä minun äitinikin on välillä aika sinisilmäinen. Äiti istui pöytään ja tilasi ruokaa. 

Mies alkoi jututtaa äitiä ja kertomaan itsestään. Mies oli sanojensa mukaan mayojen jälkeläinen, puhui seitsemää eri kieltä ja toimi oppaana. Lisäksi hän osasi vaikka mitä! Kun hän kehui äidin korvakoruja, hän kertoi samalla osaavansa tehdä koruja. Illaksi hän tarjosi äidille tanssiseuraa itsestään, koska oli omien sanojensa mukaan parkettien partaveitsi. 

Siinä vaiheessa äidin olo alkoi käymään tuskalliseksi, kun mies sanoi, että voisi mennä äidin kanssa naimisiin ja kuinka hienoa se olisi, kun he saisivat mokan värisiä lapsia. 

Lounas oli vihdoin ohi ja äiti livahti mieheltä karkuun. 



Onneksi minä matkustan nykyisin äidin mukana, ettei kaiken maailman miehet pääse äitiä hätistelemään. No enhän minä kovinkaan pelottava ole, mutta ehkä se riittää, kun aikuinen nainen kuljeskelee pehmolelun kanssa. 

Mutta nyt minun tulevaan matkaani! Lähden kiertomatkalle Meksikoon, Guatemalaan ja Belizeen. Huisia! Matkakertomuksia tästä matkasta löytyy blogistani helmikuun 2015 puolivälistä alkaen. 

T. Ape The Bloggaaja 

P.S. Matkakertomukset kiertomatkasta ja muista kohteista voit lukea klikkaamalla tästä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti