perjantai 10. lokakuuta 2014

Amsterdam, The Rijksmuseum

Kävin Amsterdamin reissulla Rijks-museossa, se lausutaan kuulemma "Räisk". 


Aikuisten sisäänpääsymaksu oli 15 euroa, mutta marraskuusta 2014 lipun hinta nousee 17,50 euroon. 


Ensimmäinen teos, jota kävin ihailemassa oli Laokoon-ryhmä. Teos on kopio, mutta se kuvaa troijalaista pappia (Laokoon) ja hänen poikiaan. Erään runon mukaan Laokoon oli se, joka varoitti päästämästä kreikkalaista puuhevosta Troijaan. Kun hän oli uhraamassa härkää Poseidonille, hyökkäsivät merikäärmeet Laokoon ja hänen poikiensa kimppuun. 



Museon kuuluisin maalaus on Rembrandtin Yövartio. Maalaus on hurjan suuri, katso vaikka tuota museon vartijaa taulun vieressä.

Maalaus valmistui vuonna 1642 ja se kuvaa Amsterdamin kaartilaisia, jotka suojelivat kaupunkia espanjalaisilta. 

Teosta on yritetty tuhota pariin otteeseen. Vuonna 1975 joku setä oli mennyt sekaisin ja käynyt teoksen kimppuun leipäveitsen kanssa. Vuonna 1990 joku toinen setä oli suihkuttanut teoksen päälle happoa. Onneksi taulu selvisi ilma suurempia vahinkoja molemmista hyökkäyksistä. 


Muutama muukin oli tullut katsomaan maalausta. 


Löysin museosta myös vanhan kirjaston. 


Rakennus oli hurjan iso. Vaikka ihmisiä oli paljon katsomassa taidetta, löysimme paikkoja, jossa saimme äidin kanssa ihailla teoksia ihan kahdestaan. 


Välillä minun piti huilata ja istuskella ikkunalaudalla. 


Seuraavassa kuvassa olen taulun nimi on The Treaty of Munster. Se oli minun mielestäni museon hienon taulu, kuvassa tosin näkyy vain osa taulusta.

Taulu kuvaa Espanjan ja Hollannin tekemään rauhan sopimusta vuonna 1648. Arvaatko kunpa miehistä, jotka kättelevät, on hollantilainen? Ainiin! Taulussa yhdellä sedällä oli punaiset sukkahousut, mitähän sekin tarkoittaa. Setä ei näy nyt kuvassa, mutta hän polvi näkyy vasemmassa alakulmassa. 


William II, nuori hollantilainen prinssi oli neljätoista ja englantilainen prinsessa Mary Stuart vain yhdeksän vuotta vanha, kun heidät solmittiin avioliittoon. Minun mielestä niin aikaisin ei saisi mennä naimisiin, katso nyt heidän ilmeitään, he näyttävät todella surullisilta. 


Sitten hieman hauskempi teos, josta en osaa kertoa teille mitään, mutta veikkaan teoksen nimi saattaisi olla "Juomarit".


Minä osaan esittää hienosti patsasta, huomaatko, olen ihan liikkumatta. Takana oleva teos liittyi jotenkin Buddahaan ja hänen seuraajiin. 


Seuraavassa kuvassa oleva kaveri on japanilainen temppelin vartija. Siis minä olen tuossa etualalla ja vartija minun takanani. Yritän näyttää kuvassa pelokkaalta, mutta ei minua oikeasti pelottanut. 


Siinäpä tärkeimmät jutut tällä kertaa. Rijksmuseum oli mielestä hieno. Käy ihmeessä katsomassa museota Amsterdamin reissulla, jos vain pidät museoista. 

Viimeissä osassa kerron sinulle miltä Amsterdam näytti minun silmin. 

T. Ape The Bloggaaja

P.S. Muista matkakertomuksia voit lukea klikkaamalla tästä


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti