tiistai 29. heinäkuuta 2014

Kallis, kallis Zürich! Miten selvitä edullisesti?

Olimme todenneet edellisenä päivänä Zürichin erittäin kalliiksi paikaksi. No tiesimme jo etukäteen Zürichin kalleudesta, mutta silti hintataso pääsi yllättämään meidät.

Normaalista kaupunkimatkailusta poiketen, emme käyneet terasseilla, emmekä syöneet ravintoloissa.

Selvisimme loppupeleissä edullisesti seuraavin keinoin:

1) Julkinen liikenne, ei takseja
2) Take away -ruokaa, hampurilaisia, pizzaa, kebabia, wrappeja
3) Kaupunkikierrokset ratikalla, päivälippu 8,40 €
4) Nähtävyyksien katselua kaupungilla
5) Kävelyä Zürich-järven rannalla
6) Aamupalaksi kahvia ja suklaata, suklaa ruokakaupasta ja kahvina hotellihuoneen pikakahvia
7) Ei aikuisten juomia, kraanavettä juomaksi, joka oli juomakelpoista
8) Ilmainen nähtävyys, kasvitieteellinen puutarha

Meillä oli ajatuksena mennä myös piknikille sunnuntaina järven rannalle, mutta ilma oli sen verran sateinen, että piknik jäi tekemättä.

Ostimme aamulla kokopäivän liput julkiseen liikenteeseen, mutta lähdimme kävellen keskustaan. Päätimme leimata liput vasta myöhemmin, jotta pääsisimme seuraavana päivänä samoilla lipuilla rautatieasemalle.

Keskustaan kävellessä näin hienon pyöräilijän.

Kun pääsimme keskustaan, suuntasimme ensimmäisenä kukkulalle katsomaan Zürichin maisemia.

Äiti otti minusta pari turistikuvaa.

Kun olimme hetken katselleet ja kuvailleet maisemia, lähdimme kävelemään takasin alas.

Ensin näimme Fraumünsterin vanhan goottilaisen kirkon.

Seuraavana tuli vastaan Grossmünsterin katedraali, joka on kaksoistorneineen kaupungin symboli.

Oopperatalolta suuntasimme kasvitieteelliseen puutarhaan.

Onneksi aurinko paistoi vielä, vaikka sateen uhka oli kokoajan yllämme. Kasvitieteellisessä puutarhassa on noin 10 000 erilaista kasvi- ja puulajia, mutta en minä jaksanut niitä kaikkia tutkia.

Puutarhassa oli kolme trooppista kasvihuonetta. Siellä oli aika kostea ilma.

Hetken puutarhassa käveltyä päätimme palata takaisin keskustaan, koska ukkonen ylisi jo hieman kauempana.

Kävelimme lähimmälle ratikkapysäkille ja juuri kun pääsimme katokseen, alkoi sataa kaatamalla. Olipa meillä hyvä tuuri.

Ratikka pyyhälsi paikalla ja me ratikkaan.

Koska vettä satoi kaatamalla, istuimme kyydissä hieman kauemmin. Ajoimme vain johonkin. Jonkin ajan kuluttua, vaihdoimme ratikkaa ja tulimme takasin keskustaan.

Jäimme rautatieasemalla pois ja kävimme ensimmäisenä kaupassa katselemassa hintoja. No suklaatahan sieltä tarttui mukaan. Ei kai Sveitsissä voi vierailla ilman, että ei söisi suklaata.

Kävimme myös kalliimmassa suklaakaupassa, mutta ostoksia emme siellä tehneet.

Suklaaostosten jälkeen suuntasimme asematunneliin. Siellä oli kauppoja kahdessa kerroksessa ja take away-ruokaa edulliseen hintaan, no ainakin Zürichin hintatasoon nähden. Otimme Migrosilta lohi-wrapit ja söimme ne aseman penkillä.

Ajattelimme mennä vielä ratikka-ajelulle, mutta ulkona satoi taas, joten palasimme hotellille. Illalla tulisi futiksen MM-finaali, iltaohjelma oli siis selvillä.

Hotellilla yritimme vielä katsoa netistä edullista ravintolaa Zürichistä, mutta tulimme tulokseen, että sellaista ei löydy. Lähdimme etsimään iltapalaa ja löysimme hyvän kebab-mestan nimeltään NewPoint. Otimme maukkaat rullakebabit mukaan ja palasimme hotellille katsomaan futista.

Seuraavana aamuna lähdimme kohti Liechtensteinia, mutta siitä sitten seuraavassa bloggauksessa.

T. Ape

P.S. Muita matkakertomuksia pääset lukemaan klikkamalla tätä linkkiä.