sunnuntai 18. toukokuuta 2014

Ape Ateneumissa

Helsingin reissulla kävimme myös Ateneumissa. Äiti sanoi, että taide on hyvää terapiaa. 

Ateneumissa on tällä hetkellä Tove Janssonin näyttely. Tiedätkö kuka Tove on? No se on se nainen, joka on luonut muumit. Kai sinä muumit tiedät? Muumi-peikon, Niisku-neidin, Muumi-mamman ja -papan. Sitten on vielä Nipsu, Nuuska-Muikkunen ja Pikku-Myy. 

Mutta Tove ei ole pelkästään muumien luoja. Tove on myös taidemaalari. 


Kävimme ensin alakerrassa katsomassa teoksia, jotka ovat Ateneumissa aina esillä. Ensimmäisenä näin hienon taulun, mutta minusta näytti siltä, että taulussa oleva tyttö ei voi ihan hyvin. No sain kuulla, että tuon taulun nimi on Toipilas. Aika osuva nimi minun mielestäni. Onneksi tyttö on jo paranemaan päin. 




Miksi tuo ilkeä setä jahtaa tuota tyttöä? Äiti kertoi, että tuo setä on joku Väinämöinen Kalevalasta ja taulun maalannut mies (Akseli) on asunut joskus aikoinaan kävelymatkan päässä meidän kodista. 



Onkohan tuo enkeli tipahtanut taivaasta vai mitenhän se on haavoittunut? Mikähän tämän teoksen nimi on? Joku Hugo Simberg sen on maalannut. 


Tuo poika kuuntelee selvästi jotain? Hmm ... jonkun salaisuuksia varmaan. Äidin mielestä minäkin olen aika veistoksellinen. 


Joku äiti oli tuonut pienet lapset katsomaan juuri noita samoja teoksia, joita minä äsken katselin. Lasten äiti yritti kovasti kertoa lapsille teoksista. Lapset eivät kuitenkaan tuntuneet olevan kovinkaan innoissaan. Mutta kun minä tulin esille minun äidin laukusta, pieni tyttö osoitti minua ja kiljahti riemuissaan "Äiti katso tuota!". 

Tove Janssonin näyttelystä ei saanut ottaa valokuvia, mutta siellä oli paljon teoksia. Muumeja ja hurjan paljon kaikkea muuta. Tove piti myös matkailusta, aivan niin kuin minäkin. 

Ateneumin kaupan ja kahvilan puolella oli muumimaailman hattuja, joita sai kokeilla ja ottaa itsestään valokuvia. Vieressäni minulla on Nuuska-Muikkusen ja Muumi-Papan hatut, en kyllä yhtään tiedä kenen hattu minulla on päässä. No toivottavasti ei tullut ainakaan täitä hatun mukana. :o


Tuo seuraava taitaa olla Nipsu. Mitähän Nipsu on löytänyt, varmaan kultaa ilmeestä päätellen. Mutta kuka ihme tuolta pusikosta kurkistaa? 


Seuraavassa kuvassa on nyt joku hätätilanne päällä. Minä en nyt kyllä ihan tunnista ketä nuo muumit ovat. Olisikohan tuo juokseva muumi Muumi-Peikko? Vai onkohan Muumi-Peikko tuo, joka meinaa molskahtaa veteen?


Ateneumin kaupassa oli myös muumilamppu, en tosin tiedä oliko se myynnissä vai vaan näytillä. 


Näyttelystä ei saanut ottaa kuvia, mutta otin seuraavat kuvat myymälässä olleista postikorteista. Ensimmäinen kuva on Tove Janssonin omakuva. Tove maalasi kuvan vuonna 1975 Pariisissa.


Sitten löytyi hieno kortti, jossa Tove juotti tai syötti lintua. Kauppatorilla ei saanut syöttää lintuja, kun siellä tulee niin helposti ongelmia röyhkeistä lokeista. 


Sitten löytyi vielä hieno muumi-postikortti. Tuon tyypin hattu minulla taisi olla aiemmassa kuvassa päässä. En tosin tiedä kuka se on, koska olen katsonut niin vähän muumeja. Sinä ehkä tiedät kuka kuvassa on Muumi-Peikon kanssa.



Tässä juttuni tällä kertaa. Toivottavasti nähdään taas pian. 

T. Ape The Bloggaaja

P.S. Muita kertomuksia pääset lukemaan klikkaamalla tästä.



2 kommenttia:

  1. Se on Tuutikki ja Tuutikin lätsä. Ape on aivan mainio! :)

    VastaaPoista
  2. Vai Tuutikki, piti oikein googlettaa. Talvea rakastava hahmo, jonka esikuvana ollut Toven elämänkumppani. Ape kiittää Siljaa tiedosta ja kehuista. :)

    VastaaPoista